Hírlevél

Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre, és egy Farsangtól Pünkösdig - Népi játszóházi foglalkozások az óvodában című e-bookot kap ajándékba!

Név / E-mail cím



Programajánló

Cukorbaj ellen együnk sajtot
2011.01.04.  |  Írta: Matos Lajos, MTI  |  Rovat: Életmód, egészség
A tejtermékekben olyan zsírsav található, amely csökkenti a felnőttkori cukorbetegség kifejlődésének kockázatát. Amerikai kutatók vizsgálatának eredményeit az Annals of Internal Medicine karácsony előtti száma közölte.


Néhány hete az Egyesült Államokban riasztó adatok jelentek meg a cukorbetegség terjedéséről. Elbert S. Huang és munkacsoportja a cukorbaj kezelési költségeinek változásával foglalkozott, és számításaik szerint a cukorbetegek száma az USA területén a következő 25 évben megduplázódik, a betegség költségei pedig a jelenlegi összeg háromszorosára növekednek. Az elszomorító jóslatot a most nyilvánosságra kerülő vizsgálati eredmények a szakértők szerint némileg ellensúlyozhatják.

A legtekintélyesebb amerikai egyetem, a Harvard közegészségügyi karának (HSPH) munkatársai nagy nemzetközi munkacsoport együttműködésével tanulmányozták a legtöbbet fogyasztott tejtermékek befolyását a cukorbetegség kialakulására.

Dariush Mozaffarian és munkacsoportja az egyik leghosszabb ideje folytatott népességi vizsgálat adatait értékelte. A Cardiovascular Health Study két évtizeddel korábban indult annak tanulmányozására, hogy a szív- és érrendszeri betegségek ismert kockázati tényezőinek milyen szerepe van az infarktus vagy az agyi katasztrófa bekövetkezésében. Az így megfigyelt emberek anyagcsereadatait – vércukorértékét, inzulin- és vérzsírszintjét – 20 éven keresztül rendszeresen mérték.

A laboratóriumi adatok között a transz-palmitolajsav is szerepelt. Ez az esszenciális zsírsavak közé tartozik, amelyeket az emberi szervezet nem tud előállítani, csak az étellel juthat hozzá. Szerencsére szinte minden tejtermékben megtalálható, a tejtől a sajton át a joghurtig.

Az évek múlása során mind világosabban látszott, hogy akinek a vérében sok volt a transz-palmitolajsav, annak lényegesen kisebb volt az esélye, hogy cukorbeteg legyen, mint azoknak, akik kevés ilyen zsírsavat, tehát tejterméket fogyasztottak. A védőhatás rendkívülinek bizonyult: 60 százalékkal ritkábban lett cukorbeteg az, akinek magas volt ez a vérzsírszintje. 

A kutatók most olyan vizsgálatra készülnek, amelyben transz-palmitolajsav célzott adagolását tervezik.


Forrás: MTI
 

Óvónők.hu képeslap

1999.11.30.  |  Írta: www.óvónők.hu  |  Rovat:

Küldjön virtuális képeslapot!

 

ovonok.jpg

Lepje meg barátait, kollégáit!

A közelgő ünnepek, névnapok, vagy születésnapok alkalmából küldjön online képeslapot szeretteinek, barátainak, kollégáinak!

No, és böngésszen bátran a naponta frissülő cikkek között.

Tovább a képeslapküldésre >

Hirdetés

spacer